piątek, 16 maja 2014

Włoski lub Hiszpański -Trudny wybór !

   


           W dzisiejszych czasach znajomość języków obcych jest bardzo ważna, dlatego też już na etapie gimnazjalnym uczniowie muszą się uczyć dwóch języków obcych. Zauważyłam jednak, ze Polacy bardzo lubią sobie utrudniać życie z językami obcymi. Najbardziej popularnymi językami w szkołach oprócz angielskiego jest niemiecki i  francuski a potem dopiero hiszpański a gdzieś na samym końcu dopiero  język włoski.


          Dlaczego uważam, ze Polacy sobie utrudniają życie? Otóż języka niemieckiego mało, kto opanuję w stopniu komunikatywnym, ponieważ tylko nieliczni pokochają język naszych sąsiadów. Zazwyczaj jest tak, że gdy kończy  się  szkołę zapomina się  na zawsze o tym języku. A Francuski  ?  No cóż jest językiem trudnym i nie dziwie się, że nie jest popularny. To język dla pasjonatów.


             Po ukończeniu szkoły lub studiów młodzi ludzie znają zazwyczaj tylko jeden język obcy, którym jest angielski. A gdyby uczono w szkołach hiszpańskiego i włoskiego wiele osób kończyłoby szkoły lub studia ze znajomością dwóch języków obcych na wysokim poziomie, Te języki są  łatwe i przyjemne i w ciągu trzech lat bez jakieś szczególnej pracy można opanować te języki  w stopniu biegłym.


              Pracodawcy w dzisiejszych czasach wymagają dwóch języków obcych, ponieważ angielski już nie wystarcza,  młodzi ludzie rzucają język  niemiecki czy francuski   i wybierają kolejny język do nauki. Na forach internetowych mnożą się posty, który język wybrać hiszpański czy włoski i  zazwyczaj te odpowiedzi nie są zbyt satysfakcjonujące skoro  wciąż powstają nowe.


            Miałam podobny dylemat, dlatego długo się zastanawiałam i analizowałam może moja analiza komuś pomoże. 


Język Hiszpański


           Zaczynimy od hiszpańskiego.  Hiszpański ma tą zaletę, ze bardzo wielu ludzi mówi tym językiem. Można się porozumieć po hiszpańsku w całej Ameryce Południowej, Meksyku a nawet w USA no i oczywiście odwiedzając Hiszpanie. 


              Kolejnym plusem jest to ,że jest wiele materiałów i książek, samouczków  do nauki tego języka. Można wiele materiałów ściągnąć z Internetu, ale także po niskiej cenie kupić w księgarniach .


            Literatura hiszpańskojęzyczna jest bardzo ciekawa wystarczy sięgnąć po Paulo Coelho czy Carlos Ruiz Zafon ,wiec nie będziecie się nudzić czytając literaturę w oryginale.


           Przejdźmy jednak do minusów są one dość ważne. Przede wszystkim studia w Hiszpanii są bardzo drogie.  Hiszpania to jeden z najdrożych krajów dla studentów. Nawet pasjonaci tego języka i kultury hiszpańskiej mają trudności finansowe na studiach w Hiszpanii. To duży minus, bo gdy ktoś chciałby się przenieść na stałe do Hiszpanii i założyć tam np. rodzinę to może mieć kłopot z wykształceniem dzieci.


            Drugim minusem to odległość. Hiszpania jest na samym krańcu Europy. To kraj z korzeniami arabskimi i kulturą bardziej latynoską niż europejską .  


Język Włoski


          W języku włoskim porozumiesz się praktycznie tylko we Włoszech. Materiałów do nauki prawie nie ma ani internetowych ani w wersji papierowej. Porównując ilość materiałów dostępnych do nauki np. z Hiszpańskiego wygląda to dość ubogo i uczeń może mieć problem, z  wyborem podręczników do nauki.


          Plusem nauki języka włoskiego jest realność tzn. jest szansa, że osoba ucząca się tego języka wyjedzie do Włoch, będzie mogła tam zamieszkać, studiować, ustawić się. Studia i szkoły są tam tańsze niż w Hiszpanii a także innych krajach Unii Europejskiej, Czesne na włoskich uczelniach jest zbliżone do czesnego na polskich uczelniach, więc spokojnie można skończyć studia lub jakąś szkolę i zacząć normalnie żyć. 


             Nie można  zapomnieć o tym, że Włochy to jeden z krajów założycielskich Unii Europejskiej.  Na Prawie Rzymskim i Imperium Romanum opiera się cała Unia Europejska. Polacy we Włoszech są lubiani, więc  jest  szansa na zaklimatyzowanie w tym  kraju.


           Jeżeli chodzi o moją skromną osobę postanowiłam uczyć ję języka włoskiego . Dlaczego ?  Z językiem hiszpańskim i Hiszpanią mimo plusów nauki tego języka niewiele mnie będzie łączyć a do Włoch jest szansa, że wyjadę .  Nie bez przyczyny było także to, że moja mama bardzo namawiała mnie na naukę  języka włoskiego. Nie była zadowolona z mojego wyboru  uczenia się francuskiego .Być może obie wyjedziemy kiedyś do Włoch na stałe - razem zawsze jest  lepiej. ;-)


           Co jest dziwne zarzekałam się, ze włoskiego uczyć się nie będę – nigdy nie mów nigdy.  Co do hiszpańskiego no cóż znalazłam fajną stronę do nauki języka hiszpańskiego szkoda, że do włoskiego czy francuskiego takiej nie ma. Ja sobie materiały wydrukowałam tak dla siebie i Wam też je polecam .W końcu warto znać, chociaż parę słów, bo nigdy nic nie wiadomo. ;-)


Linki i źródła


http://wiadomosci.onet.pl/swiat/studia-za-granica-w-tych-krajach-studenci-placa-najwiecej/7ygdm


http://jezykhiszpanski.w.interia.pl/ -Strona do nauki hiszpańskiego

 

25 komentarzy:

  1. Wybrałabym hiszpański. Może dlatego, że jest bardzo prosty w mowie i piśmie. Oglądam filmy w tym języku (oczywiście z tłumaczem) i juz się sporo nauczyłam. Spróbuj :) Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  2. Włoski jest podobno prostszy od hiszpańskiego ,ale posłucham twojej rady i trochę po uczę się hiszpańskiego . Kupiłam sobie niedawno Blondynkę na językach z włoskiego i hiszpańskiego ,więc tak czy siak na pewno podstawy z hiszpańskiego będę miała . Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiem czy włoski jest "lżejszy". Przynajmniej miałam z tym trudności, ale nie z hiszpańskim :) Buziol.

    OdpowiedzUsuń
  4. Podobno Hiszpanki i włoski są do siebie podobne pod względem trudności chociaż ,niektórzy mówią ,ze na wyższym poziomie hiszpański jest trudniejszy od włoskiego . To chyba jednak jest indywidualna sprawa . ;-)
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiem tylko na ile włoski czy hiszpański są przydatne. Niemcy to nasz sąsiad oraz bardzo silna gospodarka europejska, więc myślę że niemiecki się przyda. Rosyjski w sumie też, z tego co słyszałam były niezłe oferty pracy z Kaliningradu dla ludzie znających angielski i rosyjski.

    Jakbym miała wybrać miedzy hiszpańskim a włoskim wybrałabym hiszpański. Mnie czeka francuski w związku z moimi planami życiowymi :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Do pewnego stopnia masz rację Niemcy to nasz sąsiad , dlatego ten język jest bardzo popularny jako drugi język obcy po angielskim . Rosyjski natomiast wraca do łask . Ja miałam jednak na myśli łatwość języka i ciekawą kulturę i literaturę . Hiszpańskiego i włoskiego w ciągu dwóch ,trzech lat nauczysz się biegle z niemieckim czy rosyjskim może być problem , bo mało kto fascynuję sie tymi krajami i ich kulturą . Natomiast zauważyłam ,że po szkole i studiach młodzi ludzie zaczynają naukę trzeciego języka obcego hiszpańskiego lub włoskiego , bo język i kultura tych krajów ich fascynuję jest ciekawa a język prosty . stąd mój post . ,ze Polacy lubią sobie utrudniać życie .

    Co do francuskiego służę pomocą mogę wysłać Ci materiały , które sobie wydrukujesz .
    Pozdrawiam serdecznie .

    OdpowiedzUsuń
  7. O, byłabym wdzięczna. Będę już miała jakieś podstawy, jak zacznę szukać nauczyciela :-) Mam ciężką głowę do języków obcych, ale cóż nie ma lekko. Od września też poszukam jakiegoś kursu językowego (zawsze okazja poznać ludzi).

    Prawda, kultura włoska czy hiszpańska jest taka inna. Co więcej kojarzy się ze słońcem i wakacjami. Ja osobiście bardzo lubię Włochów. Mają w sobie taki południowy dystans do rzeczywistości, mniej sie wszystkim denerwują.

    Tata był rok we Włoszech na kontrakcie. Któregoś dnia był strajk i wielkie korki. Tata się wściekał a jakiś Włoch do niego "Ej, nie denerwuj się. Idź na kawę i za pół godziny nie będzie korku". I tak było. No i mają najlepsze na świecie lody i genialną kawę :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Już Ci wysłałam. W razie wątpliwości pytaj chętnie odpowiem.

    A co do włoskiego niedawno kupiłam sobie samouczek blondynka na językach jeszcze nie zaczęłam się uczyć, ale już widzę, ze to nie jest strasznie trudny język i ta słoneczna, radosna wakacyjna kultura jak napisałaś. Oni rzeczywiście cieszą się życiem nie przejmują drobiazgami. Biorą życie takie, jakie ono jest. Podobno każdy Polak się tam odnajduję. No i jest szacunek do osób starszych. One nadal do ostatnich chwil życia uczestniczą w społeczeństwie nie są spychane na margines. To mi się podoba. No i kuchnia włoska jest najlepsza na świecie nawet francuska jej nie dorównuję. A od Kawy i lodów jestem uzależniona, więc pewnie we Włoszech bym się odnalazła. ;-)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Hiszpański przyda Ci się dużo bardziej niż włoski to nie ulega wątpliwości. Popatrz na oferty pracy - często widzę jako wymagania znajomość języka hiszpańskiego przynajmniej w stopniu podstawowym a z włoskim już nie. Podsyłam zbiór ćwiczeń z hiszpańskiego: http://www.lingualand.pl/enauka/hiszpanski/h1/ , ale jest tam też dział z włoskim.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję za link .
    Masz wiele racji w tym, co napisałaś. Hiszpański jest popularniejszy i wiele krajów mówi tym językiem, ale ja w swoim wyborze kierowałam się tym gdzie jest szansa tak realnie wyjechać, ustawić się i odnaleźć w danym kraju. Nie podejmowałam decyzji, dlatego, ze liczy się ten język dla pracodawców. Zamierzam nauczyć się hiszpańskiego w stopniu podstawowym, aby kiedyś studiować na latynoamerykańskich studiach podyplomowych, bo interesuję mnie Meksyk i Ameryka południowa czysto hobbistycznie, ale realnie rzecz biorąc nie wyjadę i nie zamieszkam np. w Hiszpani. Przyznam się szczerze, że obawiam się patriarchatu krajów latynoskich a także patriarchatu włoskiego, dlatego pierwszym językiem do nauki wybrałam francuski ,mimo że jest to język trudny a plan B to włoski, dlatego, ze moja mama, jeśli miałaby gdzieś się przeprowadzić to do Włoch. Stad taka moja decyzja a nie inna.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  11. wielu języków można się uczyć na DUOLINGO.PL
    https://pl.duolingo.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Biegle znam angielski i rosyjski a teraz uczę się właśnie włoskiego i hiszpańskiego. Obydwu na raz.Uciechy mam co niemiara, bo pomimo dużego podobieństwa obydwu języków ( ponad 70 %), mnóstwo jest tzw ' fałszywych przyjaciół ' czyli słów, które brzmią tak samo lub bardzo podobnie do słów w drugim języku ale znaczą coś zupełnie innego . Tzw. uczenie się intuicyjne nie osiąga zbyt wielkich sukcesów, bo właśnie wtedy robimy najwięcej błędów.

    OdpowiedzUsuń
  13. Podobno język włoski jest łatwiejszy od języka Hiszpańskiego .Z perspektywy czasu uważam ,ze jeśli chcemy nauczyć się jakiegoś języka to warto zdecydować się na język włoski lub hiszpański.Inne języki oprócz angielskiego bym sobie darowała . Z resztą wkrótce o tym napisze .
    Pozdrawiam serdecznie i życzę miłej nauki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam o tym portalu ,ale ja jestem tradycjonalistką wolę ksiązkę do nauki języków niż naukę przez internet. Dziękuje jednak za link.
    Pozdrawiam serdecznie .

    OdpowiedzUsuń
  15. Niemiecki jest bardzo logicznym językiem, zresztą jest bardzo dużo podobieństw pomiędzy hiszpańskim jak i niemieckim ( rodzajniki, odmiana czasownika, czasowniki zwrotne) więc nie zgodzę się jak było w jednym z komentarzy że trudny język. Hiszpańskiego warto się uczyć ale radzę położyć nacisk na niemiecki + rosyjski ewentualnie chinski;] jeśli ktoś chce robić karierę w Hiszpani warto znać jeden lub dwa z tych trzech języków;]
    Pzdr

    OdpowiedzUsuń
  16. A ja zawsze uważałam, ze j niemiecki i rosyjski za języki bezwartościowe do nauki o ile niemiecki można jeszcze zaakceptować, jako drugi język to już rosyjski w ogóle nie warto się uczyć no chyba, że ktoś lubi wschód i wiąże przyszłość z Rosją. Chiński język to już w ogóle kosmos do nauki jest to język mega trudny i tylko osoby, które mają wybitny talent do języków mogą go opanować.
    Jeśli chodzi o trudność niemieckiego to w porównaniu z angielskim, francuskim czy wspomnianym przez ciebie chińskim nie jest językiem mega trudnym, ale nie jest to język lubiany przez uczniów mało, kto załapie bakcyla do niemieckiego, dlatego często nauka niemieckiego to strata czasu.
    Natomiast nie wiem skąd u ciebie opinia, ze w Hiszpanii jest potrzeby niemiecki rosyjski czy chiński ? Powiedziałabym, że w każdym kraju potrzebny jest Jagielski, przydałby się włoski lub hiszpański w ostateczności francuski , bo z tymi językami można się porozumieć nie tylko z Hiszpanami, ale i obcokrajowcami .
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. A czemu by nie nauczyć się obu języków? P.S Brak przecinków oraz nadmiar powtórzeń w tekście bardzo zniechęcają do dalszego czytania.

    OdpowiedzUsuń
  18. Mój post był skierowany do osób, które muszą wybrać jakiś język obcy do nauki i się wahają, ponieważ te języki są podobne, ale dają inna perspektywę. Językiem hiszpańskim mówi wiele osób, ale podobno jest trochę trudniejszy od włoskiego .To trochę ma znaczenie przy wyborze języka dla osób, które talentu językowego nie posiadają a muszą znać jakiś język oprócz angielskiego .Natomiast we Włoszech jest realna szansa na studiowanie i na wyjazd przynajmniej w moim odczuciu. Poliglota i ktoś, kto fascynuje się językami obcymi, łatwo mu one wchodzą do głowy takich dylematów nie ma.
    Jeśli chodzi o przecinki i powtórzenia do tej pory nikt mi nie zwracał na to uwagi i nikt się na mój styl pisania nie skarżył. Mój blog nie jest blogiem literackim, ale takim moim pamiętnikiem, w którym piszę sobie na luzie to, co myślę
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Paulo Coelho jest brazylijczykiem więc pisał po portugalsku.

    OdpowiedzUsuń
  20. Brak poprawnej ortografii i interpunkcji na blogu nie świadczy najlepiej o jego autorze, bo pokazuje kompletny brak szacunku dla odbiorcy. A Twoje tłumaczenie, że piszesz sobie na luzie jest co najmniej żałosne. Może warto zacząć od nauki języka ojczystego?

    OdpowiedzUsuń
  21. Powinieneś/aś zapoznać się zasadami savoir-vivre u oraz netykietą, która mówi o tym, że nie powinno się komuś zwracać uwagi na jego błędy zarówno w mowie jak i w pisowni .Zwracając uwagę osobie tobie nieznanej, niezaprzyjaźnionej pokazujesz swoją małość ,brak kultury i wychowania. Polacy słyną z tej wady na świecie, w Europie, dlatego często zrażają do siebie ludzi a efekty są widoczne choćby w Wielkiej Brytanii w postaci niechęci do Polaków. Zapoznaj się z tymi zasadami , bo jeśli tego nie zrobisz będziesz popełniać gafy towarzyskie, które poza granicą Polski są nie do zaakceptowania.

    OdpowiedzUsuń
  22. Rzeczywiście masz racje ;-) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Jest jeszcze jeden powód, dla którego warto wybrać Język Hiszpański; Gdy Europa upadnie pod napływem Islamu, co jest już tylko kwestią czasu a także Kanada a potem USA jedyną, jakąś sensowną cywilizacją będzie Ameryka Łacińska, Południowa a w Ameryce Łacińskiej dominuje Hiszpański. Warto wziąć to pod uwagę przy wyborze języka do nauki!

    OdpowiedzUsuń
  24. Jeśli chodzi o książki do włoskiego to polecam wydawnictwo Edgard. Znajdziesz tam naprawdę wiele książek do włoskiego, z których sam korzystam. Na początek kup ,,Włoski nie gryzie". Ceny też są, jak na książki do nauk jęz. obcych, bardzo niskie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dziękuję ci za podanie książek na pewno pzeglądne je w księgarni, jeśli chodzi o moje propozycje książek to polecam książkę samouczek J włoski Kamili Zimeckiej.Książka jest przejrzysta i bardzo fajnie się z niej uczy, naprawdę polecam. Tu masz link ;
    https://bonito.pl/k-90252703-samouczek-jezyk-wloski-z-3-plytami-cd
    Jest jeszcze książka Język włoski Raz a dobrze, która od podstaw przygotowuje do poziomu B1. Z serii książek raz a dobrze można się uczyć także innych języków np. hiszpańskiego. Warto poszukać, bo wszystkie książki z tej serii do wszystkich języków można ściągnąć z Internetu wraz z nagraniami np. z chomikuj ,
    Pozdrawiam serdecznie i życzę miłej nauki.

    OdpowiedzUsuń